Welche Batterie-Größe habt Ihr bestellt? 48
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Umfrage: Welche Batteriegröße habt Ihr bestellt?
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Umfrage: Welche Batteriegröße habt Ihr bestellt?
40 kWh Batterie, aber nicht die Launch Edition da für meine Bedürftnisse 2 Motoren genug sind und nicht das Fahrzeuggewicht mit einem dritten Motor erhöhen will. Schon die 40 kWh habe ich mehr in Hinsicht auf die Alterung der Batterie und deren genügende Reichweite im Winter so ums Jahr 2035 und danach ausgelegt.
Habe tatsächlich die LE, also ~40 kwh,sie hatt alles was ich will und mehr als ich tatsächlich benötige, da ich allerdings jung bin und es hier im Schwarzwald doch manchmal herausfordernd ist, habe ich nichts gegen die Allrad Variante.
Da habe ich doch heute schon etwas im Forum gelernt:
Ich muss mich in meiner Umfrage von oben "optimieren / korrigieren": Es muss heißen: Welche Batteriegröße habt ihr vorbestellt (nicht fest bestellt).
1000mls und ein Stichwort "das kostbare Salz in der Suppe"!
Ich bleibe weiter offen für 600mls, da ich noch hoffe das Aptera sich für die großen Versionen, und vor allem für bessere Akzeptanz in den kälteren Regionen der Welt, für die Natrium-Ionen Chemie entscheidet!
Auch wegen der Ökobilanz, daher eigentlich unbedingt SIB, und so früh wie möglich für alle, und wer es nachlesen möchte, hier eine gute Zusammenfassung https://www.cleanthinking.de/n…e-vorteile-und-nachteile/
Da diese meist etwas größer ausfallen müssen, wäre die 600mls Version mein mir möglicher Kompromiss!
Ein entscheidendes Pro für beste Gesamt-Effizienz und die Kälteresistenz der Salz-Chemien gegenüber dem Lithium ist über die lange kalte Jahreszeit im EU-Norden hinweg ein sehr entscheidender Vorteil der die etwas geringere Leistungsdichte verschmerzen lässt.
Vorteile liegen in der Stromabgabe, wie auch der Stromaufnahme und der Verbrauch für Vorheizung oder Kühlung wird beträchtlich sinken dürfen und fast jeden Nachteil mehr als ausgleichen können.
Die Natrium-Ionen-Batterie von BYD, die in diesem Jahr kommen sollen?
A couple of models later perhaps?
The next battery chemistry for Aptera will probably be Lithium Iron Phosphate since they have the contract with Formosa AdvEnergy. Maybe after that?
Formosa AdvEnergy. Maybe after that?
Mike, define after that in a time span!
Some thoughts for the long range versions, and because to facts:
The LFP is much heavier, has less capacity dense, hence bigger battery packs. Definitely no fit for the 1000mls aptera with no further space inside. Also the weight specs in dynamic drive testing can't be matched. This why was calculate up to this possible 1000mls battery pack.
But Aptera emphasis 1000/600mls together. Besides, LFP has much less total cycles in automotive applications.
That characteristics does not point to large range applications in an aptera.
But it points to the short range versions, where this disadvantages doesn't make enough points against a competive price.
But, SIB beats this all, and LiFePo4 (LFP) is not state of the art for very light vehicles (it is home storage technology!) and I consider as an interim solution.
I afraid this is the first battery for the cost efficient versions. Especially 250 & 400.
See BYD comes right away with their new SIB in the small category. Why not using their own LFPs from actual mass production? I guess that says everything.
SIB still has the small problem of a bit less of capacity, but Tesla will equalise with new Battery pack design, besides CATL will grow capacity on same level of Lithium Ionen chemistry in 2 years.
If both comes not fully, I simply expect 900/600mls versions for an aptera and that would be ok. Thus Aptera need really mass production of aperas to get this deals with CATL or BYD in a bigger scope. All others are to much behind for SIBs, and are coming in mass in about five years. And it is the decent of LFPs from that point due less production costs.
My recommondation for aptera:
If LFP, than offer lease option to let customers swop to new chemistry for sale any time later.
Reasion:
Than can be negociated with vendors, and LFP are perfect for home storage application in second life. This transition considered variable, batt conditions are in records from BMS and express its value in money.
My thoughts to LFP.
Well, I have no insight into their plans, other than knowing that they have signed a contract for LFP. So everything I'm saying is purely speculation.
Time spans - just guesswork. LFP for the 250 and 400v2, 2026-2027? Possibly for the USA market due to the IRA act, with the EVE NMC batteries going to rest of the world?
Regarding the lifespan of LFP in automotive - LFP can survive many more cycles than NMC. It has the advantage of lifespan and reduced fire risk compared to NMC, but as you state, it is heavy for the same battery capacity.
Regarding second life usage of car batteries, this is already being done for lithium ion batteries in grid-tied storage to a limited amount (startups / pilot projects). LFP has a longer life so this would be a good use for old batteries.
I agree that LFP is the optimal choice for household at the moment (long cycle life + low fire risk). I see them being replaced with vanadium flow batteries in the longer term for both household and grid-storage.
The Sodium Ion battery is new, and new battery technologies tend to be expensive for the first couple of iterations while the factories tune their output. So my feeling is that they will trickle onto the market in small quantities initially (i.e., the battery manufacturer's own vehicles), and then ramp up over 5-7 years or so. (... again, just speculation on my part). So personally I think that widespread adoption may be 2028-2030?
(Obviously all speculative).
I think that the above-mentioned weight factors of the different batteries are very important for the Aptera.
Since the vehicle only has a 500lb payload, and that's not much for two people with luggage, there is hardly any leeway for the battery.
Hi folks,
I want also to consolidate a bit:
Before that and the argue line for SIB best described in some YT-Vids:
In English from CNBC with more details what happen next & sooner & Faradion perspective:
In German from Norio for starting in topic with the worth knowing:
Unfortunately from 2:45 - 3:50 too long self-advert in a 8:33 vid. After 3:50 the interesting PROs and classification in overview.
I want to precise my sentence "Besides, LFP has much less total cycles in automotive applications".
Not compared NMC or NCA or later SIB (the better LFP, in all points) chemistries, but LiFePo4 for automotive app is not the same product as for home storage batteries. See EVE points and specs for improved developments on LFP and for less weights, but on cost of cycles in a statistical point of view during life span total fail, because lighter inner core structures let fail any battery earlier. Why LiFePo4 is so reliable? Because to it solid and rigid build! Consequence when getting out weight and volume by trade-off automotive improvements anyway, it compromise own advantages. Thus I will say LFP getting less cycles in future developements and compared with its own of today productions.
Plus Na+ (SIB):
- best ecological, ethic footprint !!!
- Temp range -30 to +60 degrees, no charge/discharge/storage problems due temperature (Counter spec to the sunny places in world).
- Cheap, and able to produce on same production lines line others -> Mike: Here and to your last unit I see you too pessimistic, see cnbc vid this will reach mass market much earlier, on promise. Where I see Aptera has to look for new alliances sooner than later.
- Still high strength further developments (for LFP this nearly stops, except EVE, my search only!): Kathode improvements ongoing at CATL, BYD, etc. Separator materials are massively under further developments up to 3D printed cathodes eliminating all chemic/production workarounds (EU-Developements). The future Batt will be a SIB, and no doubt for me at this stage of information got by internet.
Reasion for edit: Here a vid of Helmholz (in german) today and in perspective of sustainability of all chemistries in comparions:
Shortcut to the extract 18:50min, strengthen my argumentaion for Na+ and why LFP will running out, especially in Europe.
Minus LFP:
- Bad footprint as like all using Li N C !
- No higher plus the SIB has not, except still in mass production. -> Reason why Aptera was ordering for SR.
Minus SIB:
- Degradation long time unknown and was highly the point for ongoing developments. But the breakthrough is happen now.
In Deutsch das Resümee:
Aptera hat sich in der ersten Charge auf LFP Akkus festgelegt, ich hatte hinzugefügt, das es nur für die SR (250/400) Versionen gelten könnte, weil die LR(600/1000) Versionen das Gewicht (Dyn. Fahrtest Beschränkungen) nicht unterbringen können. Aptera hat ja selbst schon verkündet das es für LR eine andere Technologie geben wird. Wo eher in Richtung herkömmlich mit höherer Energiedichte zu rechnen ist, statt wünschenswert günstig mit Na+ (SIB) und eben auch hoher Kältebeständigkeit für die kälteren Regionen der Welt, aber zudem ökologisch(er), sozial ethisch(er) insgesamt unbedenklich(er).
Siehe oben Helmholz YT Video dazu von heute und Grund der Bearbeitung und trägt zusammen was die Spitzenkräfte der Branche immer zwischen den Zeilen rausgelassen haben. Nachhaltigkeit ist also auch nicht in Schwarz-Weiß Kriterien zu sortieren sondern man muss die Richtung der Weiterentwicklungen sorgsam beeugen. Die Studie wird aber in der EU weitreichende Folgen haben und den Na+ den Vorzug geben.
Sorry guys I will write in english. I chose for the 400 miles edition( not the launch edition) because black is my favorite color.....
Sorry guys I will write in english. I choose for the 400 miles edition( not the launch edition) because black is my favorite color.....
I would suggest writing in whichever language you are most comfortable with This is a German forum, but since it covers the EU homologation process, people using many different languages are interested.
I would suggest writing in whichever language you are most comfortable with This is a German forum, but since it covers the EU homologation process, people using many different languages are interested.
40kWh, weil:
- ich nicht unnötig viel Akku bezahlen, rumfahren und ggf. erneuern will (daher nicht 60 oder 100kWh)
- ich bei den Reichweitenangaben immer ein "bis zu" mitlese - es ist aber eben manchmal auch kalt, hügelig oder man fährt schnell und hat dann ne geringere Kapazität und/oder nen höheren Verbrauch (daher nicht die 25kWh)
- ein Akku auch altert und dann eben irgendwann nicht mehr 100% der Kapazität bringt, sondern z.B. nur noch 80%.
- wenn man Akku schonen will, sollte man ihn nicht ganz entladen und auch nicht auf 100% aufladen, die schonend nutzbare Kapazität ist also niedriger. insbesondere auch beim Schnell-Laden.
- weil ich da am wenigsten warten muss, weil die als erstes produziert wird
- man sollte sich nicht am Maximal-Eventual-Bedarf orientieren (weder bei der Fahrzeug- noch bei der Akku-Größe - daran krankt die Auto-Flotte der gesamten Menschheit), daher nicht die großen Akkus. Wenn man weit fahren will, kann man das auch mit den kleinen Akkus und einfach mal Pipi/Mampf/Entspann-Pause machen und währenddessen den Aptera schnell-laden.
ich hab soeben auch die 400 miles Variante vorbestellt. Mit Camping und Offroadausstattung. Grund: ich wohne im Mittelgebirge und es kann hier harte Winter geben. Daher fahren hier viele Allrad, auch ich.
Favorisiere auch die 400 Meilen Variante (mit Allrad). Je nachdem wie lange es noch dauert bis die Fahrzeuge problemlos nach Deutschland geliefert werden können, wechsel ich auch noch zur 600 Meilen Variante. Kommt primär darauf an, was der Spaß dann effektiv für Deutschland kostet…
Die Launch Edition ist jedoch für mich kein Thema, zumal ich eh glaube, dass es bis zur EU Zulassung noch ein weiter Weg sein wird und die Launch Edition nach Rückfrage bei Aptera eh primär für den amerikanischen Markt gedacht ist.
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